Week 50

18-12-2010 23:07

 

De weken lijken soms erg veel op elkaar doordat we bepaalde dingen elke week opnieuw moeten doen. Nu is er over het hele jaar gezien bij ons erg veel variatie vergeleken bij collega's die bijvoorbeeld het hele jaar op tong vissen.

Omdat we deze periode van het jaar dit dus ook doen zijn er dus veel dingen gelijk aan de voorgaande week, zoals zondagnacht vertrekken een stukje stomen het visgerei uitzetten en vervolgens een 35 a 40 trekken maken in de ronde. En ervoor proberen te zorgen dat er vervolgens genoeg aan boord staat als je weer naar binnen stoomt, en dit is geen vast gegeven dat de opbrengst de kosten altijd dekt.

Deze week zijn we ook zondagnacht weer vertrokken vanuit Harlingen, maar deze week zal dankzij het mooie weer ook in het teken staan aan boord van opruimen, en alles ordenen.

Tussendoor moet wel om de twee uur de netten gehaald worden en de kuilen geleegd worden en de vis vervolgens in het visruim weggewerkt worden. Voor de machinist ligt de taak om zijn werkplaats, de hoofd machinekamer en de kleine machinekamer in het voorschip te onderhouden, schoon te maken.

Door deze werkzaamheden blijft alles aan boord ordelijk, overzichtelijk en netjes. Zodat mocht er eens iemand aan boord komen voor een bezoek, wat weleens gebeurd in de haven, we dezen met een gerust hart een rondje over de kotter kunnen laten maken en ons niet hebben te schamen voor een zooitje!!

Maandagmorgen om 8 uur liggen we alweer te vissen, we zullen hetzelfde rondje als vorige week proberen te maken we kunnen nog de laatste weken 16 ton schol elke week vangen en concentreren we ons begin van de week eerst op schol.

De eerste paar dagen kunnen we zo een 600 a 800 kg schol vangen per trek en hierbij ook nog 25 kg tong en een 25 a 40 kg zwartvis. Dit is een mooie vangst elke trek en hebben deze vangst met een uur onderdeks in het visruim staan.

Dinsdagmiddag krijgen we controle van de Duitse visserijcontroleboot Seefalke. Nadat twee inspecteurs aan boord zijn afgezet, beginnen deze met het meten van de maaswijdte van de kuilen. Dit doen ze met de nieuwe omegameter, dmv 20 mazen te meten en hier moet het gemiddelde van boven de 80 mm zijn. De kuilen worden gemeten op 84mm dus ruim voldoende, want zouden we deze meten op de ouderwetse manier met de handmeter zouden we makkelijk boven de 90mm komen maar ja dat is verleden tijd.

Deze omegameter is volledig automatisch en afgesteld op 125 Newton en telt zelf ook het gemiddelde op, na jaren van onderzoek en discussie is deze dan ook weer door de maag van de visserman gedrongen.

Na het meten van de kuilen gaan de inspecteurs het visruim in om een kist vis te meten op ondermaatse vis, maar dit is snel bekeken dankzij de mooie grove sortering. En als laatste de papierwinkel of daar nog iets fout is ingevuld of iets dergelijks.

Al met al neemt het toch een krap uurtje in beslag voordat ze weer van boord kunnen. De Seefalke is gelijk aan de Meerkatze, deze Duitse controleboten zijn afgelopen jaar in de vaart gekomen en koste per stuk 36 miljoen euro, en dat alleen om de visserij in de gaten te houden.

Voor je het weet is het alweer donderdag, de vraag op deze dag is altijd hebben we genoeg om te verkopen op vrijdag? Zo ja dat moet het een en ander geregeld worden voor binnenkomst, en we dan meestal van de gelegenheid gebruik maken om eventuele onderhoudsklussen uit te voeren. Via onze walmachinist word dit kort gesloten met de desbetreffende bedrijven, zodat deze vrijdagmorgen aan boord komen.

Donderdagmiddag zijn we helemaal zuid in gevist zodat we zolang mogelijk door kunnen vissen en waarna we nog paar uurtjes te stomen hebben om binnen te komen voor 2 uur 's nachts.