week 45

19-11-2011 22:56

Week 45

Maandagmorgen vroeg is het weer dag, aangezien we nog de nodige werkzaamheden te doen hebben zijn we i.p.v. zondagnacht maandagmorgen om 5 uur van Urk vertrokken richting schip dat in Harlingen afgelopen weekend heeft gelegen.

Aan boord doen we de gewoonlijke dingen om alles klaar te maken voor de afvaart, daarnaast moeten we het gemaakte deel van het net nog verbinden met datgene wat aan dek ligt. Na een uur verlaten we om 8 uur de haven richting zeewaarts.

We stomen tot ’s middags 3 uur voordat we de eerste keer de netten onder water laten vieren. De reis deze week gaat noordoost in richting het Deense gedeelte van de Noordzee, maar om daar te komen vissen we door het Duitse gedeelte heen. De trekken die kant op kunnen we zo een 8 kisten schol vangen met 40 kg tong erbij.

Dinsdagmorgen zien we ook enkele collega’s in dit gedeelte, wie hier deze week ook hun geluk proberen te vinden. De vangsten hier zijn zo van de 12 tot 19 kisten schol, en 30 tot de 80 kg tarbot/griet. Veel tongen vangen we hier niet een 20 kg per trek.

Na de nodige brokken vorige week, zijn we van de week extra alert. Woensdagmorgen krijgen we aan ene kant een flinke piek op het trekkracht systeem Marelec.  Je houd je hart vast voordat de netten boven water komen, en durft dan bijna niet te kijken als het boven is of alles er nog aan zit. We komen er schappelijk van af, en na een half uur vieren we de zaak weer onder water.  ’s Middags begint ene net weer zwaarder te trekken en halen we de zaak weer boven. Nu blijkt er iets langs het achtereind geschoten te zijn want er loopt een scheur van 4 meter in de onderkant ervan.

In de tussentijd mogen we niet mopperen wat weer en vangst betreft. Het is alweer donderdagmiddag en hebben liggen nog 160 mijl bij Stortemelk  vandaan en beginnen weer zuid in te vissen. Komende trekken gaan zuidwest in, zodat we niet al te lang te stomen hebben.

Doordeweeks als het zich toelaat, worden de nodige onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Aangezien er de nodige lampen, schijnwerpers en verdere verlichting aan boord aanwezig is blijkt er ook weleens een “lampje” kapot te zijn. De machinist zijn taak is het om dit in de gaten te houden en te repareren.

Daarnaast vergt het motorische gedeelte ook zijn onderhoud, en moet op tijd ook de smeerolie en filters verwisseld worden. Als dit tijdens het vissen gedaan kan worden, is er in de haven weer meer tijd voor andere werkzaamheden die niet op zee gedaan kunnen worden.

Vrijdagmorgen is de zee flink toegenomen, en staat er een hele harde koude wind. Soppen word deze week minimaal gedaan, want op een slingerend schip met een emmer met sop rond te gaan is niet zo eenvoudig. Rond etenstijd halen we voor de laatste keer, en tijdens het verwerken van de laatste trek laten we de netten nog even spoelen. Na binnen pakken van het visgerei moeten we nog 50 mijl richting Stortemelk , waar we onze ETA op 1800 uur hebben. (ETA is geschatte tijd van aankomst)

Bij binnenkomst in Harlingen meren we af bij de visafslag, en gaan naar huis voor het weekend. Alle lezers een fijn weekend toegewenst.