week 44

09-11-2011 21:55

Week 44

Na drukke dagen van omschakelen van vistuigage, en de nodige andere werkzaamheden hebben we een lang weekend achter de rug.

Zondagnacht laten we Urk weer achter ons, nu niet ons psychisch klaar makend voor een lange reis naar Denemarken maar op weg naar Harlingen. I.p.v. 7 uur reizen staan we binnen het uur op plaats van bestemming.  Het Harlingen ritme word weer gehanteerd, n.l. schipper naar de stuurhut,  machinist naar de machinekamer om de alles op de starten. De overige bemanning laat de bus uit en maken de overbodige touwen alvast los. Terwijl  de kok de meegekomen boodschappen op ruimt in zijn keuken. Na een bakkie en het beginnen van de week d.m.v.  lezen uit de bijbel en gebed,  worden de touwen losgegooid en laten we Harlingen ook voor wat het is.

Na 5 uur stomen naar de visgronden, word het schip gestopt en worden de sumwings met netten over boord gehesen en vangt de eerste trek van de sumwingvisserij voor dit winterseizoen aan. Hoe gek het ook is, maar na 7 maanden dit niet meer te hebben gedaan lijkt het als de dag van gister om met de sumwings te vissen. Na enkele trekken zijn we het al snel met elkaar eens, twinrigvisserij is een stuk mooier dan de sumwings. Want het  we beginnen met trekken van 1 en 1.5 uur te vissen.

Iets anders is dat we weer collega’s zien op zee, dit hebben we de afgelopen maanden gewoonweg amper gezien op enkele Deense na. We vissen richting de klaverbank, kunnen zo van de 10-15 kst schol met mand tong vangen. Het is een druk bestaan aangezien we toch een 30-45 minuten aan dek bezig zijn om de vangst te verwerken. Paar keer vertrouwd de schipper het niet en halen we dus, om te checken of alles okay is.

De laatste weken was het weer toch vrij onstuimig, maar nu hebben we de hele week al goed visweer. Welke visserman je ook hoort of spreekt, een slingerend schip wend gewoon nooit, en vooral niet op maandag als je een weekend vaste wal onder de voeten te hebben gehad is het toch altijd weer wennen aan het bewegende schip.

Donderdagmorgen krijgen we een piek op de trekkrachtmeter, we halen de netten en oh nee he’!! dat is de eerste reactie bij het zien van bakboordsnet. Het net is helemaal stuk, de kuil en een groot gedeelte van achtereind zijn compleet weg!! Snel de netten binnen halen en blijkt dat de hele onderkant van het net weg of beschadigt is, wat betekent dat er een keus gemaakt moet worden.

We besluiten om het voorgezien te houden en kalmpjes aan naar binnen te stomen, zodat we aan de wal alles weer in orde zullen maken. Donderdagavond zijn we dan alweer in Harlingen, waar we gelijk de vis lossen voor op transport richting Visveiling Urk zodat die vrijdagmorgen vroeg verkocht kan worden. Na de nodige werkzaamheden gaan we paar uurtjes eerst de kooi in, waarna de bemanning vrijdagmorgen vroeg vertrekt naar Urk om op de nettenschuur een achtereind en kuil compleet te maken zodat we onze reservespullen niet aan te spreken hebben.

De machinist blijft vrijdag nog aan boord voor onderhoudswerkzaamheden, dit is ook noodzakelijk om alles goed draaiende te houden om problemen op zee te voorkomen.

Vrijdagavond is alles weer klaar zodat we maandag alleen vast te maken hebben aan het net aan boord.