Week 40

08-10-2012 07:50

 

Week 40
Zijn jullie gestopt met het weekverslag?
Dat is wat afgelopen weken regelmatig is gevraagd. Ene kant doet het goed als teken dat het door verscheidene volgers gemist word, aan de andere kant tot grote spijt dat het de laatste weken niet is bij gehouden. Waar komt dit nu door?
Na 2 weken (week 32/33) stil te hebben gelegen voor vakantie in Harlingen, zijn we week 34 weer vertrokken naar zee met de twinrig. De weken daarna is de weekverslag schrijver niet met regelmaat aan boord te vinden, en helaas heeft iemand anders van de bemanning deze taak niet overgenomen. 
Afgelopen weken zijn voorbij gevlogen, op onze nettenschuur/kantoor hebben we drukke weken doordat de netten voor de sumwing een grote overhaal beurt hebben gekregen, en de verdere spullen zijn gereed gemaakt voor de omschakeling van visserij.  Daarnaast komt er steeds meer bureaucratie om de hoek kijken bij een ondernemer, waardoor je soms aan vissen gewoonweg niet aan toe komt.
 De weken aan boord zijn niet anders dan anders verlopen, ene week waren we genoodzaakt om vroeger naar binnen te gaan doordat de middenlijn waar de klump aan bevestigd zijn brak onder het vissen en vernieuwd moest worden. Daarnaast zijn de weersomstandigheden nogal onstuimig de afgelopen weken waardoor we eerder gestopt zijn met de twinrigvisserij.
Vorige week is er nog een na lange reis gemaakt van 10 dagen, waar afgelopen weekend gelost werd in het Deense Thyboron  en gelijk de zondag werd doorgebracht.
Afgelopen vrijdag hebben we de grote auto van de VCU helemaal volgeladen tot zijn top aan toe, en de rest met transportbedrijf Mulder die afgelopen zaterdag de vis heeft opgehaald die maandag verkocht is op de visveiling in Urk.
Maandag: zijn met 10 man sterk weer aan boord en beginnen de dag met een lekkere bak koffie. De taken worden onderling verdeeld zodat we zo efficiënt mogelijk te werk gaan.  In de machinekamer hebben nog een klusje aan de uitlaat die gelijk ook meegepakt kan worden aangezien hier aan gewerkt kan worden als deze koud en niet nodig is.
De vislijnen die de visgerei van en naar de bodem brengt moeten eerst vernieuwd worden, wat betekend dat eerst de oude lijn eraf gehaald moet worden en vervangen word voor nieuwen.  Klinkt allemaal zo eenvoudig maar neemt wel de hele morgen in beslag.
Gelukkig heeft de VCU samen met de vissers zoveel ervaring gekregen met deze werkzaamheden, waardoor de vrachtauto van alle gemak is voorzien om dit zo snel en makkelijk mogelijk te laten verlopen. Na lunch zetten worden de netten, kabels, borden en middenklump van het achterschip verwijderd en op klaar gemaakt voor transport richting nettenschuur.  Intussen heeft een ander deel van de bemanning de sumwings met netten en toebehoren zo klaar gelegd zodat we deze zo eenvoudig mogelijk aan boord hebben te nemen. ’s Avonds gaat de laatste fase in door het visgerei aan boord te nemen, en vervolgens naar zee te gaan na een lange dag van 18 uur werken. 
Dinsdag: na een stoom van 12 uur zullen we een begin maken met vissen en kijken of de netten in een keer de juiste stand hebben of dat we nog het een en ander veranderen moeten. De eerste trek van 2 uur vissen is goed voor 400 kilo schol, en beide netten vangen hetzelfde. We vissen in noordelijke richting op zoek naar iets beters, en als we de collega’s geloven mogen die er al meer dan een dag vissen is de visserij goed.
Woensdag: afgelopen nacht is het weer omgeslagen in een harde bries, wat niet erg aangenaam is. Maar desondanks zijn de vangsten goed variërend van de 1200 tot 1650 kg schol, en is het aardig doorwerken om de vangst aan de kant te krijgen voordat de nieuwe buit aan komt.
Donderdag: is hetzelfde beeld als de dag ervoor, d e wind is inmiddels gelukkig afgezwakt en de visserij nog steeds hetzelfde. In het visruim vordert het lekker elke trek 40 kisten erbij is dan ook goed zichtbaar.
Vrijdag: afgelopen nacht zijn we gestopt met vissen en zijn weer stomende richting Harlingen, waar we in de namiddag binnenlopen. Met een voldaan gevoel, hebben we in een vrij korte visweek 30 ton vis gevangen.
 Waar we maandag niet aan toe gekomen zijn zullen we nu nog doen, want de draden die de gieken op en neer laten moeten nog vervangen worden. Het mooie van een vaste crew is dat bij werkzaamheden ieder zijn taak weet, zodat het werk snel en goed gedaan kan worden. Na een drukke week gaan we na het gedane werk lekker weer naar huis voor het weekend.