Week 25

08-07-2011 17:16

 Week 25.

 

Afgelopen zaterdag was een mooie druk bezochte dag in IJmuiden. Hier hadden we de introductie van het Catchlocator systeem, na een presentatie in de afslag was de mogelijkheid om het systeem te bezichtigen aan boord.

Hier hebben dus ook vele mensen gebruik van gemaakt, waarbij we de nodige info over de werking in de praktijk hebben verstrekt.

Het was zaterdagmiddag laat voordat we thuis waren, dit terwijl zondagnacht 12 uur de bus alweer voor de deur stond.

Zondagnacht half 3 laten we IJmuiden achter ons voor een stoom van 14 uur noord in.

De eerste trek is goed voor 650 kg schol, waardoor we gelijk maar een stukje noordelijker stomen. De nachten zijn meestal wat minder, en maken daarom gebruik om te veranderen van visbestek op deze momenten.

Dinsdagmorgen met de dageraad vieren we de netten op de 56 breedtegraad, en maken zo een vistrek van 3 uur. Als de kuilen boven komen ziet het er belovend uit, veel mooie grote vis zien we in de bakken liggen.

Het vrolijkt de bemanning altijd op als het vissig lijkt, tijdens het verwerken van de deze vis voelen we een rukje. Dat betekent meestal misdruk, en word dadelijk de netten weer naar boven gehaald. Bij het op de nettenrol draaien van de netten, word duidelijk dat ene net stuk is. Wat weer verlies van vistijd betekent, de netten moeten onder water zijn om vis te vangen en niet op de nettenrol.

Ook nu word het net zo snel als mogelijk gerepareerd, zodat weer aanvang van de visserij kan worden genomen. Al met al een vistijdverlies van 3 uur.

Deze trek zit er ruim 2000 kilo schol in, wat dus een hele goede trek is. De trekken hierna zijn rond de 1000 kilo van 3 uur vissen, wat op zich ook niet verkeerd is.

Woensdagmorgenvroeg halen we de netten en waar blijkt dat ene net weer kapot is, en dus weer snel gerepareerd moet worden. Weer een vistijd verlies van 2 uur.

Woensdagmiddag als we zojuist klaar zijn met het verwerken van de vis, geeft de schipper het signaal dat we netten weer moeten halen omdat de afstand van de borden aanzienlijk minder is dat behoord te zijn en toch wil kijken wat er aan de hand is.

Als de borden boven komen zien we het gelijk al dat er een haak gebroken, waardoor het ene net nog maar voor een punt hangt.

Voorzichtig halen we de netten binnen, want als er nu wat breekt zijn we een compleet set kwijt. Dit is dus wat we absoluut niet willen, stukje bij beetje komt het visgerei boven totdat alles weer op de nettenrol zit.

Nu de taak om de netten weer visklaar te krijgen zoals het behoord, hierbij komt een stukje kennis bij aan te pas want als we het verkeerd vastmaken krijgen we een knoop in het net.

Dit willen we absoluut niet, met alle nauwkeurigheid zorgen we dat na een vistijd verlies van 5 uur alles weer zit zoals behoord.

Zo zie je maar dat de ene week je niks verkeerd kan doen, terwijl de andere week er niks goed kan gaan.

We vieren de netten weer, hopen dat we de rest van de week normaal uit kunnen vissen, maar niets blijkt hiervan waar te zijn n.l. na een uur vissen horen we een geweldige dreun.

Dit betekend absoluut misdruk. We halen de netten, met een angstig hart want wat zal hier aan de hand zijn. Terwijl de borden boven zijn en de netten vastgekoppeld zijn aan de nettenrol om de rubberkabels en netten naar boven te halen, gaan de rubberkabels heel stijf staan en zit het hele visgerei muur vast. Wat nu? Hoe krijgen we de netten weer op de rol?

Nu moeten we ook weer een list bedenken, want we kunnen niet zien wat er onder water aan de hand is. Stukje bij stukje halen we de rubberkabels naar boven, de netten moeten aan een wrak zitten of iets anders waar ze achter blijven steken. Na een hele tijd van spanning hebben we het ene net boven tot aan de kuil en kunnen zien dat hier een grote steen in zit van 1,5m bij 1,5m.

Maar dan opeens schiet het andere net los, en halen we zonder te veel moeite ook deze naar boven. Al halende zijn we bang dat deze kapot gescheurd is, maar als het net boven is constateren we dat de rubberpees van de beide netten gebroken is.

Deze weer gerepareerd en kunnen de rest van de week normalen vissen, zodat we het donderdagnacht voor gezien houden.

De afstand naar de haven van Thyboron is 18 mijl stomen, zodat na het verwerken van de vis en het opruimen en schoonmaken we al de haven in zicht hebben.

Met de nettenmaker Nordsotrawl hebben we afgesproken dat die in het weekend de rubberpezen van de beide netten vernieuwen zal.

Bij binnenkomst leggen we de beide netten op de kade neer en halen de rubberpees hiervan af.

Voordat we alles klaar hebben en de vis gelost te hebben is het vrijdagmiddag 2 uur, het is een hele lange dag geweest en gaan na het eten en douchen eerst enkele uren in de kooi.

Vrijdagavond 7 uur verlaten we het schip, en gaan met de bus naar Urk.

Zaterdagmorgen 2 uur passeren we het bordje Urk weer, waar zullen blijven voor een weekend van een 46 uur.