Week 13

06-04-2011 22:23

 

Weekverslag Week 13.

 

Maandagmorgen om 5 uur buiten Urk, zodat we voor de files over zijn. Arriveren om 7 uur in Stellendam, het viel op de weg allemaal reuze mee.

We kunnen gelijk de zaak opstarten, want we moeten gelijk in het dok. Dit gaat niet van harte want we liggen te diep, dus moeten er eerst nog wat gewichten op de bak gezet worden.

Uiteindelijk gaan we om 10 uur dan het dok in, met als plan om woensdagavond weer zak te kunnen.

Nadat de laatste tanken opengemaakt zijn, beginnen de jongens te schuren aan de boorden. Doordat hier de laatste maanden de sumwings en netten steeds over boord zijn gegaan, zijn er de nodige kale plekken die dus geschuurd en in de grondverf gezet voordat er de aflakverf erop gezet kan worden.

Volgens de weerberichten word er de eerste dagen mooi zonnig weer voorspeld, dit hebben we ook hard nodig willen we aan het eind van de week alles klaar hebben.

De mannen van het dok hebben eerst het onderwaterschip schoongemaakt, zodat dit alvast drogen kan om het eind van de middag om op de kale plekken alvast grondverf te zetten.

Na een lange dag zitten we om 9 uur allemaal uitgeput aan de verlate brood, om dan te douchen en lekker de kooi in te gaan.

Dinsdagmorgen beginnen we om 8 uur, gister waren de inspecteurs van de Engelse scheepvaartinspectie MCA ook al in het dok geweest voor kennismaking maar zullen vandaag beginnen het controleren van allerlei onderdelen aan boord.

Deze keer zijn we bevoorrecht met 2 inspecteurs, een oudere en een lerende jongere. Omdat we aan boord alles in orde hebben, verwachten we dan ook weinig problemen deze week.

De bemanning is al begonnen met het grijs maken van de binnen kant van de boorden terwijl,

Onder de huid zijn paar lassers begonnen met het aanbrengen van een hydrofoon. Dit is voor het Marport systeem waar het uitleesbaar is hoeveel de borden en klump van elkaar af staan.

Bij het roer word geconstateerd dat een bus waar het roer in draait helemaal is uitgesleten, dus deze moet vernieuwd worden.

Nadat de schroef is verwijderd van zijn plaats, komt er paar druppels olie langs de schroefas lopen, wat betekend dat de afdichting beginnend leks is zodat we besluiten om ook gelijk deze afdichting te vervangen.

Dinsdagmiddag hebben de mannen van het dok in paar uur het onder en bovenwaterschip in de verf en antifouling staan. Deze mannen kijken ook niet op een uurtje en hebben absoluut geen 9 tot 5 mentaliteit.

Aan het eind van de dag kunnen we terug zien op een zeer productieve dag, overal word hard gewerkt en het resultaat is daarom ook duidelijk zichtbaar.

Woensdag is de laatste dag dat we in het dok staan, onze streeftijd is om aan het eind van de dag in het water te liggen. Maar door wat tegenlopende zaken verschuiven we het naar donderdagmorgen, dit geeft toch weer wat speling.

Op de hoogwerker beginnen er 2 van de bemanning met de finishing touch om de witte lijn en de nummers te verven. Terwijl de anderen met het afzetwerk aan dek en bij de brug bezig zijn.

Voor de MCA moet het anker en het ketting lang uit gelegd worden om te controleren, voor de rest is het de gewoonlijke standaard keuring die deze mannen doen en zoals verwacht komen er dus ook geen gekkigheden voor de dag.

Het weerbericht voorspelde dat eind van de middag zal gaan regenen, dus is het toch werken tegen de klok en naar elke donkere wolk word argwanend gekeken.

Er zijn beneden in het dok paar man extra bij gezet om toch alles op tijd klaar te krijgen, de schroefasafdichting word weer geplaatst, een lasser is bezig met het roer en de twee man met de hydrofoonpot.

We hebben deze dag niet te klagen gehad want om 8 uur begint het dan uiteindelijk te regenen.

Terugziend op de dag zijn we zo goed als klaar, en mogen we niet klagen dat we het toch in aanzienbare tijd de dokklus geklaard te hebben. Daarvoor ook aan de mannen van het Dok 2 alle dank, dat ze flink door gedouwd hebben.

Donderdag word een stressdag om alles definitief klaar te krijgen. ’s Morgens vroeg staat de tankdokter dan ook bijtijds al aan boord om de tanken te controleren op het zuurstof gehalte zodat het veilig is voor toegang van mensen.

Gepland voor vandaag staat namelijk het terugplaatsen van de ijsmaker en  dat we om 11 uur het dok uitzullen, zodat gelijk de tankschoonmakers beginnen kunnen met het reinigen van de tanken. De watertanken moeten gevuld worden, en enkele gasolie tanken. In de middag gaan we eerst kompasstellen, en daarna komt Hernand Jansen voor een shiplighttest ( die is voor de stabiliteit)

Dan aan het eind van de middag kunnen we de laatste papieren invullen, en zijn we klaar met de keuring. Dan kunnen we aan het eind van de middag nog door de Haringvlietbrug zodat we vrijdagmorgen vroeg in IJmuiden kunnen zijn om de borden en klump aan boord te nemen.

De Donderdag verliep ook redelijk zoals gepland, alleen waren de ambtenaren van de Haringvlietbrug niet zo meewerkend en moeten we wachten tot de vrijdagmorgen 9 uur voordat ze de moeite willen doen om op de openingsknop te drukken.

Vrijdagmorgen vroeg om half 7 nog een elektricien aan boord voor het plaatsen van een kastje bij de havenset, maar aangezien deze man de klus niet ziet zitten vertrekken we om kwart over 7 vanaf de steiger bij Maaskant richting de Haringvlietbrug. De desbetreffende ambtenaar ziet kans om de brug dan om half 10 open te krijgen. Onder het stomen beginnen we met het opruimen van de machinekamer en onder de bak, in de tussen tijd merken we op dat de nieuw geplaatste ijsmaker niet functioneert zoals behoord zodat als we in IJmuiden zijn hier nog een monteur het een en ander nog moet checken.

Vrijdagmiddag om 4 uur meren we af in IJmuiden waar we de borden en klump aan boord nemen en voor het weekend de kotter afmeren in de Haringhaven.

Deze middag/avond komen er nog mannen van Caterpilar, Promac, De Boer kantoorcentrum, Scanmar en Radio Holland aan boord.

De laatste restpunten worden nog afgewerkt zodat we na een bijzonder drukke week dan eindelijk klaar zijn om het nieuwe twinrigseizoen in te gaan.