Week 12

02-04-2011 21:34

 

Weekverslag 12

 

Zondagnacht verlaten we Harlingen. De meeste kotters hebben er hetzelfde over gedacht, mooi weer dus vroeg varen proberen weer vroeg binnen te zijn met een reisje.

 

We hebben 12 uur stomen voor de boeg, met een ecospeed van 10 Mijl per uur stomen we naar het visbestek van deze week. Net als vorige week is onze bestemming de Vlam, aangezien we hier afgelopen week ook een lekker vangetje hadden proberen we dit dus nog een keer.

’S Middags om 3 uur zetten we de netten uit, na een trek van 2 uur vissen word de eerste gevangen vis uit de netten gehaald. Deze is goed voor 12 kisten schol met een mand zwartvis, nog maar een trekje wat noordelijker proberen. 16 kisten schol is het resultaat, inmiddels is het alweer donker en met de sumwing is de vangst ’s nachts meestal beter. We doen een trekje van 30 kisten schol met 30 kilo tarbot en 30 kilo tongschar. We doen hier wat trekjes over en weer. Maar als het dinsdags licht word, gaat de vangst ook naar beneden.

We vissen helemaal naar de 56 breedtegraad, om te kijken of we hier meer succes hebben. Overal is wel wat te vangen, maar woensdag is de minste dag van de week. In de middag halen we de netten eerder dan eigenlijk de bedoeling is. Dit vanwege stuurboord sumwing begint te trekken, als de netten boven zijn hangt er wat aan.

Het blijkt een half net te zijn van een collega die al een tijdje op de zeebodem heeft liggen rotten. Ongelukkigerwijze beland het hele gevaarte in de schroef.

De motor slaat af, dus dat is een flink probleem. We proberen van alles om de schroef weer vrij te krijgen. Hier gaat de nodige kostbare vistijd mee gemoeid.

Maar na 2 uur komt het toch los en kunnen we verder vissen.

Als je het uitrekent kost het toch zomaar een 20 kisten schol en een mand zwartvis.

We besluiten om weer wat zuid in te gaan, aangezien we ook nog aan het eind van de week een flinke stoom voor de boeg hebben.

Donderdag doen we nog paar trekken in de morgen, en gaan rond etenstijd stomen.

Nadat we eerst lekker gegeten hebben, zullen we een begin in de netten maken.

Dit was onze laatste visweek met sumwings voorlopig, en moeten dus alles losmaken.

De netten hebben we goed gespoeld en maken hier een pakketje van zodat ze netjes weggezet kunnen worden in de nettenschuur.

Dit geld ook voor de reservespullen, alles word klaar gelegd op het dek.

Sumwings worden zo klaar gemaakt dat die zo op de kant gehesen kunnen worden voor transport naar Urk. In de nettenschuur kunnen deze weer geschuurd en geverfd worden, zodat het roestproces gestopt word.

Donderdagnacht lopen we binnen in IJmuiden, waar eerst de vis gelost word in een vrachtauto van Mulder Transport.

We zijn al zolang ik me herinneren kan word de vis getransporteerd door De Vries/Mulder. Deze mannen staan altijd dag en nacht paraat en niks is teveel voor hen. HULDE!!

Na het lossen eten we eerst brood zodat we er met zijn allen weer tegen aan kunnen.

Tal van activiteiten hebben we deze morgen, alles word van dek afgetakeld terwijl de er nieuwe ogen gesplist moeten worden. Middenlijn omdraaien, en in de tussentijd komt de bilge boot om de tanken leeg te zuigen. Deze moeten n.l schoon zijn voor inspectie van de keuringsdienst.

Als we eind van de vrijdagmiddag klaar zijn, word alles nog eens nagesopt zodat we rond de klok van 7 uur IJmuiden verlaten met als doel Stellendam.

We kunnen niet via het Slijkgat naar Stellendam dus moeten we via de Nieuwe Waterweg, stuk Oude Maas en Haringvliet om vervolgens in Stellendam te komen.

Deze route is voor ons ook nieuw, dus ook weer avontuurlijk daarom komen de 2 jongste neven aan boord om dit ook mee te maken om zo maandag op school te komen met grote verhalen hiervan.

Zaterdagmorgen liggen we om 5 uur voor de Haringvlietbrug, deze gaat om 7 uur speciaal eenmalig voor ons open. Anders moeten we tot Maandagmorgen wachten, en dankzij de bruggenwachters kunnen we toch om half 9 afmeren aan de steiger bij Maaskant Shipyard.

We gaan eerst voor een weekend lekker naar huis, maandag verder.