Visweek 23 - 24

09-07-2012 21:13

 

Week 26-27 Visweek 23-24

 

Na een week thuis geweest te zijn, is het zondagavond weer aantreden en werkelijkheid. 804 km voor de boeg richting de kop van Denemarken, met ons vijven in de bus terwijl Roy is gebleven.

Naar gelang de drukte op de wegen reizen we gemiddeld krap 7 uur van Urk naar Thyboron.  Bij Lemvig geven we dan een belletje naar Roy zodat die het ontbijt klaar maakt, waar dan een ieder ook aan toe is. Na onze gebruikelijke handelingen om weer zeewaarts te kunnen, stomen we buiten de pieren richting Holmen gronden. Dit is een afstand van 22 mijl zodat we ’s morgens alweer bijtijds liggen te vissen, en dus tijd maximaal vissend proberen te benutten.

Aangezien er steeds meer collega’s het noordelijk op zoeken word het ook drukker op deze bestekken. De holmengronden bestaan uit 3 zandbanken de oost, middel en west bank. Hier is om heen te vissen maar met mooi blak weer ook over heen te vissen, wat meestal een diversiteit aan vissoorten op levert. Vele kleine beetjes maken bij mekaar het toe genoeg opbrengst per trek. We vangen hier zo een 600 kilo schol, 200 kilo schar, 40 kilo kabeljauw, 40 kilo tongschar, 20 kilo tarbot, 30 kilo zeeduivel en 20 kilo zeewolf. We vissen de maandag in westelijke richting boven de banken langs tot aan het zgn. zeilschip. Vanaf hier houden we de netten na het halen op de rol en stomen 25 mijl zuidelijker, en zetten weer aan de westelijke kant van de monkeybank. 

Het is intussen nacht en kunnen hier 1000 kilo schol vangen, en blijven ook hier in westelijke richting vissen hopend op wat meer zwartvis erbij.  Dinsdag morgen halen en komt ene net stuk boven. In zo’n situatie vissen we met 1 net tussen alleen de visborden, zodat we het kapotte net kunnen gaan herstellen. Aangezien dit zo snel mogelijk moet, gaat dan ook de hele bemanning aan de slag hiermee. Na 3 uur boeten is het weer visklaar. We zoeken hier vervolgens  wat in de ronde maar aangezien het  met de twinrig  3 a 3.5 uur vissen gaan de dagen ook bijzonder snel, en voor je het eigenlijk in de gaten hebt is het alweer donderdag. Dit is het punt in de week van moeten we doorvissen of hebben we onze part al aan boord? We besluiten om nog paar daagjes door te vissen, en maar goed ook want dat  bestekje met veel schol en zwartvis komen we vrijdag ook tegen en maken in paar trekken de hele week weer goed. 1400 kilo schol met 80 kilo tarbot komt er per trek aan boord met de nodige andere soorten erbij, dan gaat het snel wat kisten vullen betreft.

Vrijdagnacht gaan we weer in tegengestelde richting zoals we gekomen zijn zodat we zo min mogelijk te stomen hebben. Zaterdagmorgen 12 uur halen we het laatst en stomen richting thyboron. Deze keer zijn we wat eerder binnen omdat we nog de netten languit op de kade willen trekken om deze goed na te kijken alles te meten en eventueel te herstellen. Vanaf binnenkomst tot de klok van 12 uur zijn we dan ook non stop bezig om voor de nacht alles klaar te krijgen. Ondanks dat de netten geen grote schades hebben of iets dergelijks gaat er toch vrij veel tijd in zitten om alles weer netjes te maken.

Zondag is dan ook letterlijk en figuurlijk een rustdag, zodat een ieder doet waar hij zich lekker bij voelt. Via www.kerkomroep.nl zijn de kerkdiensten op Urk live te volgen, zodat we kunnen afstemmen op wat een ieder wil. Aangezien het ’s zomers druk is van de zeilers krijgen we visite van enkele Nederlanders die hier ook liggen met de zielboot. Ze zijn van Nederland naar Noorwegen gezeild en waren nu op de terugweg, maar aangezien de wind niet gunstig hiervoor is moeten ze wachten totdat deze weer draait. Het is altijd weer inspirerend om “vreemde”te spreken en bepaalde zaken uit een andere hoek te bekijken. Dit geld wederzijds en zijn geïnteresseerd in  de visserij, wij staan altijd open voor belangstelling en laten zien hoe we dagelijks ons werk aan boord  doen. Na lekker gegeten te hebben gaan we met de handen op de buik. Zo gaat de dag gestaag om en maken we ons ’s avonds klaar om weer uit te kunnen varen, en is het wachten tot 12 uur.

Zondagnacht stomen we gelijk weer naar de holmengronden waar we om 2 uur vissende zijn, en maken hier een nachttrek van 3.5 uur. 2 lekkere zakken met vis komen boven en zien er veelbelovend uit, wat ook blijkt want al met al na het verwerken hiervan hebben we ruim 100 kisten vol kunnen maken. Met de dag komen hier nog meer schepen en word het voor ons met de twinrig te druk en zullen de ruimte op zoeken, omdat we met de twinrig gewoonweg meer ruimte nodig hebben dan een die met tuigen vist. 

Net als voorgaande week stomen we als het donker begint te worden weer zuidwest in naar de Monkeybank. Met in ons achterhoofd het vislijntje van afgelopen vrijdag, en een zuidelijke wind hebben we een goed gevoel erbij. Dinsdagmorgen met zonsopgang halen we voor de eerste keer en is het bingo, ruim 100 kisten kunnen we vullen. Helaas komt er in de loop van de morgen weer boomkorkotters in het vizier, waardoor de visserij weer een stuk minder word.

Onze vissnelheid is 3 mijl per uur zodat de vis weinig tot niets word opgejaagd, dit t.o.v. een  bokker die met een snelheid van 6.5 mijl per uur de tuigen voorbeweegt .  de vis word hier gejaagder zodat degene met een lagere vissnelheid deze helaas niet meer vangt met zijn visgerei. Dit is ook vooral de hoofdreden dat we liever geen bokkers in de buurt zien, maar ja dat is soms niet anders.

Dinsdag krijgen we problemen met ons gyrokompas. Dit is cruciaal bij het aansturen van het meeste apparatuur in de stuurhut, zoals radar, piloot en satellietverbinding. Na overleg met de technicus aan de wal om nog enkele kunstjes geprobeerd te hebben, zijn we genoodzaakt om naar Nederland te gaan voor reparatie. Jammer want dat kost n.l. extra stoomtijd dus gasolie, dat is het risico om ver van huis te vissen.

Donderdagmorgen stoppen we met vissen en i.p.v. een noordoostelijke koers gaan we zuid in richting Harlingen met 170 mijl op de teller. Elk voordeel heeft een nadeel, en elk nadeel een voordeel aldus Johan Cruijf. We hebben tijdens stomen om het hele schip een goede wasbeurt te geven en enkele kleine klusjes uit te voeren waar we de laatste weken niet aan toe gekomen zijn. Het is kostelijk weer om te stomen, en alles word dan ook al klaar gemaakt voor binnenkomst zodat we alleen de vis te lossen hebben.

Vrijdagmorgen vroeg zit onze taak erop nadat we de gevangen vis gelost hebben, die met Mulder Transport naar de visveiling op Urk gaat. Als we in Denemarken havenen transporteren we met Merema  Transport , en in Nederland met Mulder Transport. We hebben hier goede duidelijke afspraken over zodat een ieder hiermee blij is.

De mannen van Radio Holland Harlingen beginnen ’s morgens met de installatie van een gyro satelliet kompas, onze walmachinist vervangt de verstuivers van de hoofdmotor. De olieboer vult de gasolie tanks en tegelijkertijd word er weer extra smeerolie aan boord genomen, zodat we voorlopig weer vooruit kunnen.

De bemanning gaat met de bus van de Uk 64 richting Urk voor een welverdiend weekend na 11dagen vanaf huis te zijn geweest. De Uk 64 is donderdagavond in Thyboron binnengelopen en zijn weer op hun beurt met de bus van de Bck 40 naar huis gekomen, zo word er onderling met mekaar meegedacht om geen onnodige kosten te hoeven maken.