Visreis 9

17-03-2012 21:47

Week 11 Visweek 9

 

Wie wel eens naar de Formule 1 kijkt, heeft wel snel in de gaten dat het om de degene die in zo kort mogelijke tijd het beoogde aantal rondjes aflegt.

Na afloop van de race wordt deze gehuldigd en klimt in de ranglijst, en na verschillende wedstrijden komt daar een kampioen uit.

Waar moet dit weekverslag naartoe zul je denken? Zondagnacht 5 voor 12 volspanning zit een ieder te wachten tot het startsein 12 uur, om de deur uit te sprinten tas achterin te slingeren starten rijden. Bij het eerste bemanningslid voor de deur, die komt naar buiten nog in de wolken van de kus van zijn vrouw dus loopt rustig richting bus ook tas achterin en stapt in bijna binnen en voordat de busdeur dicht zit word er alweer gas gegeven naar het volgende adres van een bemanningslid.

Dit volgt een aantal keren tot de volledige crew in de bus zit, nu de boodschappen nog oppikken vol gas via A6 en A7 richting het schip dat in Harlingen ligt. Op de snelweg word een andere bus gezien van een collega, oeps nog een beetje gas erbij want stel je eens voor dat je later dan je collega aan boord komt. Voor Harlingen nog even de binnenbocht pakken van de rotonde, en daar hebben we het schip al. Staan er al busjes op de steigers is op dat moment de grote vraag, heb ik gewonnen?

Dit is bij “Schumacher”schippers het begin van de nieuwe week, maar als uiteindelijk elke bus op zijn eigen tempo en stijl aan boord komen begint voor een ieder ongeveer hetzelfde ritueel van opstarten enz.

 

Een voor een druppelen de schepen de haven van Harlingen uit, richting de visgronden. Aangezien we de laatste weken puur op schol vissen, stomen we 12 uur op ecospeed richting de vlam om daar een begin te maken met vissen.

Nadat ieder bemanningslid een wacht gedraaid heeft van +/-2 uur zijn we op de plaats van bestemming. De visserij op tong is de laatste weken minder geworden, dus word er door meerdere schepen deze koers gezet.

Maandagmiddag 15.30 uur zijn we weer vissende, en proberen voor het invallen van de donkerte een goed vislijntje te vinden. Maar de trekken die gedaan worden zijn minder dan voorgaande weken, van de 400 tot 600 kilo schol kan hier gevangen worden. Er staat beetje wind uit noordelijke richting, wat altijd een negatief effect heeft op de vangst.

Dinsdag vissen we in noordelijke richting om toch te kijken of we toch wat beters tegen kunnen komen, en wat meer tarbot. Met de collega’s om ons heen word regelmatig contact gehouden zodat we optimaal proberen te vangen, in zo kort mogelijke tijd want time is money.

Woensdag worden er steeds meerdere schepen gesignaleerd die zoekende zijn naar betere vangsten. De wind draait naar het zuidwesten en kunnen dan bij de nacht 800 a 1000 kilo schol vangen met 20 a 25 kilo tarbot.

We vissen tot vrijdagmorgen door deze week en stomen rond de middag weer zuidwaarts, zodat we vrijdagavond weer tussen de Waddeneilanden de netten na kunnen kijken. “aanschieten en lossen” staat voor afmeren van het schip alle apparatuur en motoren uit en eindigen we de week met mekaar zodat we naar huis toe kunnen voor het weekend.