Visreis 5

17-02-2012 18:41

Week 7 Visweek 5

 

We missen een week verslag zult U denken, nee er mist geen weekverslag. Waarom niet?

Vorige week is er niet gevaren, dit in verband met de jaarlijkse Biddagweek. Wat en hoe over de zgn. biddag lees

 http://www.maranatha-urk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=739:de-geschiedenis-van-de-urker-biddag&catid=35:kort-nieuws&Itemid=223

 

De vloot vaart deze week niet en is dus een soort onderhoudsweek geworden door de tijd heen. Diverse werkzaamheden worden gepland en uitgevoerd in deze week, uitgezonderd de woensdag.

Voor ons staan er ook diverse werkzaamheden op progamma waaronder het inspecteren door de Engelse scheepsvaart inspectie MCA.

Door de jaren heen zijn de regels steeds verder aangetrokken, zo kwamen de heren eens in de 4 jaar langs om alles wat los en vast zit te inspecteren en te controleren.

Enkele jaren is er een tussentijdse keuring tussen geplakt en komen dus om de 2 jaar, maar sinds 2012 is er een jaarlijkse keuring van gemaakt.

De heren komen niet kosteloos over, dit moet betaald worden door de scheepseigenaar, en brengt normaliter ook weer de nodige kosten met zich mee.

Aangezien we vorig jaar april een al gehele keuring hebben ondergaan van het onder en bovenwater schip, staan deze alweer voor het schip.

Maandag en dinsdag staan gepland op de agenda, maar daarnaast zijn er ook enkele onderhoudswerkzaamheden aan de trommels van de vislijnen.

We doorlopen de keuring vrijwel vlekkeloos, desondanks kost deze keuring evengoed nog met mekaar rond de € 5.000.-.

Woensdag vieren we biddag op Urk, en donderdag bouwen de trommels van de vislijnen weer op zodat we ’s avonds rond de klok van 9 uur klaar zijn.

 

Zo gaan we dus zondagnacht weer beginnen aan een nieuwe visweek, we verlaten Urk maar het is deze keer extra opgelet vanwege de gladheid op de weg. Met een gangetje van 70 km/u tuffen we richting Harlingen, waar we alles op starten en bedrijfsklaar maken.

Na de week begonnen te hebben melden we aan de havendienst dat we gaan vertrekken richting zee.

Deze meld in het bijzonder dat een groot deel van de lichtboeien zijn weggehaald of vervangen door ijsboeien, deze zijn zonder licht, dus is het ook hier extra op letten en gaan we dankzij onze opgeslagen route in de computer over de Waddenzee richting Noordzee.

Op de Waddenzee wordt onze weg enkele keren gehinderd door ijsschotsen.

Na 2 uur varen zijn we dan weer gelukkig op de ruime “plas”en na afmelding aan verkeerscentrale Brandaris zetten we koers richting de visgronden.

Na 4 uur stomen maken we een begin met vissen, hier starten ook enkele andere collega’s zoals de FD 283, UK 34, UK 382 en wij. Na het uitzetten van de netten gaat ieder zijn weg, op zoek naar een goed vislijntje met de goede doelsoort vis.

We vissen in noordelijke richting en doorkruizen de verkeerszone, en na 2 uur vissen halen we de netten. De eerste trek is goed voor 4 kisten schol met 30 kilo tong en 10 kilo tarbot.

Ons doel is deze week weer richting de witte bank te vissen, waar we de voorgaande weken ook gevist hebben.

We hebben deze week een wind uit noordwestelijke richting, en die staat bekend als een zuinige wind qua visvangsten. Dit horen we ook van andere collega’s dat de vangsten stukken minder zijn dan voorgaande weken.

Dinsdagmorgen komt het onheilspellende weerbericht binnen met voor woensdag noordwesterstorm, en daar worden we niet vrolijk van.

Echter in de loop van dinsdagmiddag slaat het weer, om en hebben we binnen een uur tijd al een harde bries met golfhoogtes van 3.5 meter.

Op woensdag verslechterd het nog verder en hebben we golfhoogtes van bijna 5 meter hoog.

De vangerij is ondanks dit weer toch nog niet verkeerd en kunnen we van de 20 tot de 25 kisten schol vangen.

Een trek neemt met halen en vieren ongeveer 3 uur in beslag, en gaan we op deze manier wachten tot de weersituatie op knapt.

Donderdagmorgen vroeg veranderd het weer net zo snel weer in een vlakke zee, om dit mee te maken is soms met geen pen te beschrijven hoe machtig de zee dan kan zijn en vervolgens verdwijnt in het niets.

De vangsten worden alleen maar beter en gaan we weer 2 uur vissen. Nu doen we trekken van 25 en 30 kisten schol met weinig tong of tarbot erbij.

Donderdagmiddag gaan we onze weg weer terug zoals we hier ook gekomen zijn, en houden we het ’s avonds voor gezien om vervolgens de vis op vrijdag te gaan verkopen.

Vrijdagmorgen vroeg voor dag en dauw stomen we weer richting Harlingen, waar we weer onze vertrouwde plaats aan een van de steigers van de visafslag Harlingen in nemen om te lossen op een vrachtauto van Mulder Transport Urk, die er voor zorgt dat alles netjes op de visveiling