Visreis 23

03-07-2010 20:49

 

Nadat we een week eerder de netten hadden nagezien op de kant van de Harlinger Afslag, hebben we maandag 28 Juni het Bakboord net nog een keer op het vaste land lang uit gelegd om toch nog een keer na te zien. Dit in verband omdat dit net minder vis vangt dan het Stuurboord net, het is de bedoeling dat de beide netten ongeveer hetzelfde behoren te vangen.

In de tussentijd kunnen we ook nog wat onderhoud aan de visborden plegen zodat alles up to date blijft. Omdat het met de visborden wat langer duurt, en dankzij het stralende weer kunnen we zo ook nog wat kale plekken op het achterschip bij painten.

Om 11 uur kunnen we dan de trossen losgooien en de haven van Harlingen verlaten, terwijl we naar het visbestek stomen ruimen we de gebruikte spullen weer netjes op. Met zo'n werkwijze kunnen we rommeligheid voorkomen aan boord, tevens is het ook een goede les voor de zojuist gediplomeerde stagelopers waar alles behoord te liggen.

In de loop van de maandagavond vieren we de netten weg om zo nog een dagtrek op de maandag mee te kunnen pakken.  650 kg schol is de buit van de eerste trek wat te weinig is, zodat we 4 uur verder stomen naar de het vislijntje van de voorgaande weken.

Dinsdagmorgen is het in de tussentijd voordat we voor de tweede keer de netten boven halen, maar dit is gelijk een schot in de roos met 2400 kg schol en 60 kg tarbot. Hier proberen we het zolang mogelijk uit te houden, de volgende trekken is allemaal wel minder maar desondanks evengoed een goede visserij.

Dankzij het stralende mooie weer deze week is het mogelijk om met een eenvoudige Digitenne de wedstrijden in Afrika te kunnen volgen. Dus ook de wedstrijden van Oranje worden hier niet gemist, het vispatroon passen we zo een beetje aan dat we tussen het halen door toch de wedstrijd in zijn geheel kunnen zien.

Na 18 trekken houden we het voorgezien, en stomen we weer Zuid in richting Harlingen. Op de kade staat de Urker losploeg al te wachten zodat ze na het afmeren gelijk kunnen beginnen met het lossen van 1340 kisten.

De bemanning kan gelijk in de bus stappen richting het thuisfront,  zodat 90 minuten na het afmeren we thuis aan de brood kunnen schieten.