Visreis 14

21-04-2012 23:32

Week 16 Visweek 14

 

Nieuwe week nieuwe kansen!

Zondagnacht vertrekken we traditiegetrouw richting zee. Een aantal collega’s blijven nog liggen en blijven die nacht bij de vrouw thuis, maar na een nachtje thuis is het de taak wie ons weer roept om naar zee te gaan.

 

Varen is mijn lust,

Vissen is mijn leven,

Maar had ik geld genoeg,

Dan was ik thuis gebleven.

 

Dit is denk ik het motto van vele vissermannen. De tijd van het vrije vissen is helaas al weer ver achter ons, en zitten we met teveel regels en mensen die zich met ons bemoeien. En denken van uit de luie stoel aan de wal te moeten bepalen wat we wel en niet behoren te doen op zee, en of we wel goed met ons arbeidsveld omgaan.

 

Maandagmiddag half zes zijn we weer vissende vol goedsmoeds, en vissen de eerste trek 2 uur die goed is voor 360 kilo schol. De daar opvolgende is 680 en dan gelijk 1000 kilo schol, hoe verschillend kan de een met andere week zijn. Dit geeft de burger weer moed, en vissen de nacht van maandag op dinsdag met nog 4 andere collega’s hier op de doggerbank. Maar de pret duurt niet lang want in de loop van de morgen verschijnen al de witte kopjes op de golven en is het binnen 2 uur slecht weer met golfhoogtes van 3.5 meter. De visserij is drastisch minder in zakt naar 360 kilo schol terwijl we nu 3 uur vissen, en wacht weer vol goedsmoeds op beter weer. Deze bries is gelukkig maar van korte duur en in de avond als de zon in het water weg zinkt zijn de golven alweer bijna verdwenen.

Steeds sta je weer versteld van de natuur hoe machtig mooi die altijd weer is. Of het nu mooi of slecht weer, het blijft onbegrijpelijk hoe die in mekaar steekt. Terwijl er mensen niet willen geloven dat er een Schepper is die dit heeft gecreëerd, en denken dat zulks moois kan ontstaan door een oerknal.

Dinsdagavond vissen we in noordoostelijke richting voor 600 kilo schol. Ook deze week verstopt de tarbot zich voor de vissers, en zullen we het zonder hen moeten doen deze week.

Best wel bijzonder is dat de visserij met de sumwings ’s nachts het beste is, terwijl de twinrigvisserij overdag het beste is. Zo gauw het helemaal donker is vangen we 800 kilo schol, en blijven hier hangen terwijl de vis aan blijft zwemmen. Na bijna 2 dagen van elke trek 800 kilo schol en dat in nog steeds hetzelfde bestek gaan we toch maar weer wat verder in oostelijke richting vissen waar de laatste nacht tarbot beginnen te vangen.

Vrijdagmorgen is het stralend mooi weer en worden we niet geplaagd door golven die het schip laten slingeren. Na overleg met het commandocentrum aan de wal besluiten we, dat de visserij met de sumwings voorgezien houden en de visserijgerij gaan veranderen voor de twinrigvisserij. De vangsten van de collega’s die hiermee al vissen zijn goed.

Vrijdag vissen we in zuidelijke richting en in de tussentijd word het voorbereidende werk gedaan en schoon schip gemaakt.

In de namiddag stoppen we met vissen, en pakken dit seizoen voor de laatste keer de sumwings en netten binnen en stomen we richting Harlingen.

Onder het stomen worden de netten losgemaakt van de sumwing en in pakketten klaar gemaakt zodat ze op de wal vervoerd kunnen worden richting de nettenschuur.

Dergelijke operatie vergt een goed op elkaar ingespeelde bemanning, en die is er gelukkig. Iedereen kent zijn taak en plicht, en weet wat hij doen moet.

Vrijdagavond is het meeste werk gedaan,en na een lekker patatje en een verfrissende douche gaan we enkele uren de kooi in, uitgezonderd degene die op de brug wacht houd.

Zaterdagmorgen 4 uur zijn we weer in stortemelk, en gaan we verder met het werk aan dek.

Na het afmeren worden het overbodige visgerei op de kade gezet, en worden de borden en clump met reservespullen aan boord genomen zodat we visklaar zijn voor een nieuwe visweek met andere vismethode.

Na drukke dagen staan de vrienden van de losploeg klaar om de gevangen vis te lossen en alles in het visruim klaar te maken. Top jongens het word gewaardeerd wat jullie doen zodat de bemanning na een drukke werkweek lekker naar huis toe kunnen om wat er nog van het weekend over is te kunnen vieren. 36 uur verlof voordat we zondagnacht weer gaan vertrekken.

 

JR

johan@bck40.nl