Visie ABN AMRO bank visserij
Visie ABN AMRO
Vertrouwen in ondernemerschap |
woensdag, 16 juni 2010 |
AMSTERDAM – Hoewel marktherstel nog vrij voorzichtig is, overheerste vorige maand door ABN AMRO gepubliceerde ‘Visie op Agrarisch’ een sterk optimistische toon. De ANB AMRO heeft vooral vertrouwen in het groeiende ondernemerschap, waardoor ondernemers in de toekomst steeds beter het hoofd kunnen bieden aan prijsschommelingen die als gevolg van marktwerking zullen toenemen. Ook trekt de wereldhandel aan, en zal een goedkopere euro de export positief beïnvloeden. Voor de kottervisserij noemt de bank de gunstige vooruitzichten voor platvisquota. Maar herstel van de vorig jaar onderuit gegane scholprijzen wordt op korte termijn niet verwacht. De meeste Noordzeevis ondervindt sterke concurrentie van grote importen van pangasius, tilapia en yellowfin sole en door dump van (diepvries)vis uit IJsland op de Europese markt. Meer aandacht voor marktpositionering is nodig. Een duurzaamheidslabel kan daar een bijdrage aan leveren. Innovatie op de vloot zorgt voor kostenbesparing in met name de brandstofrekening en levert een bijdrage aan een grotere duurzaamheid (minder ongewenste bijvangst, minder bodemberoering, minder CO2-uitstoot); het mes snijdt aan twee kanten. |