Quo Vadis UK 171-2

 

Nieuwbouw hekkotter 1968

De tweede Uk171 werd gebouwd door Scheepswerf Bodewes te Franeker.

Het werd een hekkotter met een afmeting van 26,94 x 6,62 x 2,52 mtr.en een bruto inhoud van 161 ton.

Als voorstuwingsmotor werd weer gekozen voor een Kromhout met een vermogen van 540 PK.

In 1973 raakte in dichte mist de 5 jaar jonge hekkotter vlak voor de haven van Harlingen betrokken bij een aanvaring en zonk als gevolg hiervan.

Gelukkig deden zich geen persoonlijke ongelukken voor en kon de kotter worden gelicht en naar de haven versleept.

De schade werd opgenomen en na overleg werd door de overgebleven eigenaar ( Broer H had zich reeds uit het bedrijf teruggetrokken ) besloten om de kotter weer te herstellen en tegelijk met 4,5 te verlengen.

Ook werd een zwaardere motor van het merk Stork Werkspoor en een grotere winch in de verlengde kotter geplaatst.

 

Ombouw tot de rondvisvisserij 1981

Na 8 jaar was de hoofdmotor als gevolg van de zware belasting van het vissen met de boomkor weer aan vervanging toe.

Vader Romkes met zijn twee inmiddels tot het bedrijf toegetreden zonen besloten de boomkorvisserij te laten voor wat het was en te investeren in de minder onkosten vergende rondvisvisserij.

In het jaar 1981 werd de hekkotter omgebouwd tot rondvisser.

 

Noodgedwongen gesaneerd 1990

Naar tevredenheid kon de visserij op diverse rondvissoorten zoals kabeljauw, wijting of haring beoefend worden.

Er werd naar gelang het jaargetijde afwisselend gevist of solo met een kotter of in span met een collega visser.

Maar na de steeds meer toenemende van overheid ingestelde beperkingen en kortingen op qouta, visdagen en vangstgebieden kon er niet meer rendabel gevist worden.

Nog een laatste poging werd ondernomen om weer de boomkorvisserij te beoefenen, maar doordat de vangstrechten op de platvissoorten verkocht waren om de ombouw naar rondvisser te realiseren moest deze poging opgegeven worden.

Noodgedwongen moest er in het jaar 1990 gebruik gemaakt worden van de door de overheid aangeboden saneringsregeling en werd het aktief deelnemen aan de visserij met een eigen kotter beeindigd.

De inmiddels vier aan boord zijnde zonen zochten werk bij collega vissers en de 22 jaar oude hekkotter werd verkocht aan de offshore als guard vessel.