1993

BCK-40 Gold Crest

 

Na een jaar met de BM172 Our Johanna met de boomkor gevist te hebben werd in 1993 het bedrijf uitgebreid met het aankopen van een tweede kotter met vangstrechten.

Het werd de als GO-4 gebouwde naar Schotland omgevlagde boomkorkotter BCK-40 Gold Crest.

 

In het jaar 1980 kwam deze Maaskantkotter als GO-4 George Johannes in de vaart.

Hij had de afmetingen 33,86x7,50x3,80 meter en had als hoofdmotor een 9 cilinder Stork met een vermogen van 1235 pk.

Deze kotter werd in 1991 verkocht naar Schotland waar de schotse eigenaren hem in de vaart brachten als BCK-40 Gold Crest.

 

 

1996 brand aan boord

Het jaar 1996 was niet het beste jaar voor firma Romkes met de BCK-40, tijdens het vissen brak er door een gebroken brandstof leiding brand uit in de machinekamer.

De bemanning wist de brand onder controle te krijgen door met de aanwezige brandweeruitrusting naar beneden te gaan en het vuur te blussen.

Er kon op eigen kracht naar binnen gevaren worden en de schade kon worden opgenomen.

De gevolgen waren groter als gedacht, blower,cilinders voeringen en koppen van de hoofdmotor, tandwielen van de keerkoppeling en de dynamo van de hulpset moesten allemaal de wal op.

Gevolg, 2 maanden later kon pas weer uitgevaren worden.

 

1996 motorschade

De 9 cilinder Stork was na de brand weer als nieuw in elkaar gezet en draaide weer goed.

Maar na 9 visweken kwam er weer rook uit de machinekamer maar nu als gevolg van een carterexplosie en een beschadigde krukas.

Dit was einde verhaal voor de toen 16 jaar oude Stork hoofdmotor.

De oude motor werd vervangen door een identieke Stork rebuilt motor.

 

1999 refit in Urker haven

In 1999 werd in Urk door scheepswerf Metz de kotter voorzien van nieuwe relingen en werd er een boegschroef geplaatst.

De divisie TCD van de visserijcoöperatie vernieuwde de vangsverwerking, en de kotter werd gestraald en geverfd door Teerenstra uit den Helder.

 

2001 verkoop naar Brixham

In 2001 diende zich een koper aan en wilde de vernieuwde kotter graag aan zijn vloot in Brixham toevoegen.

Doordat de vangstrechten jaarlijks steeds minder werden werd op het aanbod ingegaan en de broers gingen met zijn allen op hun grotere BCK-43 varen.

Tot 2006 heeft deze zuid Engelse eigenaar er mee gevaren en verkocht hem toen door naar Schotland waar hij werd vernummerd in TN-35 Olivia Jean.